Lájvszkúl Dájölogsz 8.
(2016. október 17. és 23. között)

   69.

   – Anyukám nagyon készül, hogy november végén vendégségbe jön hozzánk az osztály…
   – Hú, de jó, hogy szóba hoztad! Teljesen elfelejtettem, hogy írnom kell anyukádnak!
   – Ó, nem baj! Ő ugyan már három hete várja, hogy elfogadja-e a tanár úr az osztály nevében a meghívást, de sejti, tanár úr mennyire elfoglalt.
   – Szörnyen szégyellem magam. Most azonnal válaszolok neki!
   (Másnap.)
   – Válaszolt már tanár úr anyukámnak?
   – Jesszusom! Ne haragudjatok! De… de most! Azonnal gyere velem, és ne engedd senkinek, hogy eltérítsen!
   – Az is elég, ha tanár úr bólint! Lefényképezem, és megmutatom anyukámnak, ahogy a tanár úr éppen igent mond. Kivételesen bekapcsolhatom a telefonomat? 

   70.

   – Hányingerem van, tanár úr! Azt hiszem, most is éppen hánynom kell…
   – Csak ne rám…! Tudod, mitől fordult föl a gyomrod?
   – Nem… De ma már kétszer hánytam!
   – Na, akkor tényleg jobb, ha hazamész. Hívjam föl a szüleidet, hogy jöjjenek érted?
   – Ne zavarjuk őket fölöslegesen… Útközben sose hányok, mindig csak akkor, ha éppen valahol vagyok. 

   71.

   – Van egy fiú a tanár úr osztályában, aki állandóan frocliz!
   – Hát froclizd vissza!
   – Azt nem lehet! Egy fejjel magasabb nálam…
   – És ha szólnál a bátyádnak?
   – Azt se lehet… A bátyám meg nála magasabb egy fejjel. A bátyám nagyon szeret engem, vagyis, ha szólnék neki, abból nagy baj származna.
   – Akkor hát?
   – Beszéljen avval a fiúval a tanár úr! De ne mindenki előtt… Csak finoman beszélje meg vele, hogy ne froclizzon már állandóan engem. Most is nedves a trikóm, mert puszta froclizásból lefröcskölt vízzel. 

   72.

   – Te, a diákod zseni!
   – Mert?
   – Hangot rögzít, filmet vág, projektort szerel… Bármit kérünk tőle, azt megcsinálja.
   – Hát igen. Ő már csak ilyen.
   – És elsőre érti, amit szeretnénk… És kedves és szerény. És igyekvő meg szorgalmas.
   – Bizony.
   – Jó neked, hogy van ilyen diákod!
   – Ó, van ilyenből egy tucat… Nem is: szinte a fél osztály ilyen. Sőt a nagyobbik fele! Azaz majdnem mindegyik kölyök… Bár ha jól meggondolom, tulajdonképpen az összes! 

   73.

   – Van még egy perce? Tudjuk, vége a fogadóórának, látjuk, éppen veszi a kabátját…
   – Van, persze. Foglaljanak helyet.
   – Hogy mi a véleménye a fiunkról, csak azt szerettük volna megkérdezni.
   – Nézzék, okos, ügyes, rokonszenves fiuk van. Tanul is, szorgalmas is, jóérzésű is, jól nevelt is, ami persze főként az önök érdeme… Csak hát rendre elkésik.
   – Jaj, ha tudná, mennyiszer igyekszünk a lelkére beszélni! De sajnos… volt kitől örökölnie. El tudja képzelni, tanár úr, miért csak a fogadóórája végére értünk mi is ide…? 

   74.

   – …témám tehát a tizenhetedik századi francia vallásfilozófus, matematikus és fizikus, Blaise Pascal munkássága volt.
   – Nagyon tartalmas kiselőadást tartottál, köszönjük! Az előadásmód kicsit szárazra sikerült ugyan, de aki figyelt, sokat tanulhatott tőled.
   – Nem lett volna ilyen száraz… Teljesen másként akartam! Rajzoltam volna a táblára…
   – És miért nem tetted? Színesebb lett volna a produkciód!
   – Hát mert a tanár úr áthozott minket a kamerás terembe, hogy közvetíthesse a kiselőadásomat! Itt meg nincs tábla… 

   75.

   – Ki jönne díszletet építeni az aulába az iskolai műsorhoz?
   – Én!
   – Nincs most órád?
   – Nincs.
   – Jó, akkor gyere! De nehéz súlyokat kell ám cipelni! Például egy létra tetejéről egy súlyos függönyt fölcsipeszelni a karnisra…
   – Hopp, most jut eszembe, mégis van órám! 

   76.

   – Nocsak, előkerült a könyv, amivel a múltkor agyoncsaptál egy poloskát!
   – Megmutatná, tanár úr?
   – Íme, a könyv! Íme, rászáradva az áldozat!
   – Elnézést, ezen a könyvön ugyan tényleg van egy palacsintává lapított poloska, de ez egyáltalán nem az a poloska, amelyiket én csaptam agyon. Az enyémet arcról fölismerném! 

   77.

   – Fáj a fejem…
   – Reggeliztél?
   – Persze! Reggeli nélkül az első szünetig se bírom ki!
   – Iszol eleget?
   – Naná! Szabályos víztoronyként működöm.
   – Vagy eleget friss levegőn?
   – Ó, esőben-hóban gyalogolnom kell otthonról a végállomásig! Hazafele meg visszafelé.
   – Stresszelsz? Írtok esetleg ma valamiből dolgozatot?
   – Dehogy stresszelek egy dolgozat miatt… Esik, ahogy puffan! Csak a fejem fáj.
   – Szokott máskor is fájni?
   – Jaj, mindig egyik pillanatról a másikra tör rám… Úgy jön… pontosan úgy, minden ok nélkül, mint… mint, tetszik tudni, a fejfájás.

   78.

   – Bocsánat, tanár úr, tényleg nagyon bocs, de… elvesztettük a fényképezőgép lencsevédőjét.
   – Ez nagy baj… Gondolkozzatok, hol hagyhattátok el!
   – Épp ez az, hogy nem emlékszünk… Talán letettük egy padra? Sehol nem találjuk.
   – És most mi lesz szegény masinával? Nem csak ujjlenyomatos lesz a lencséje, hanem meg is karcolódhat!
   – Még keressük, tanár úr! De nincs sok remény, hogy megtaláljuk.
   – Azért keressétek tovább, hátha!
   – Keressük, tanár úr! De ne bízzék bennünk.
   – Ó, emiatt ne aggódjatok! Akik elvesztik a lencsevédőt, azok a bizalmamat vesztik el. 

   79.

   – Talán hallottad, holnap fontos vendég látogat a suliba. Kéne egy protokollfotós. Vállalod?
   – Szívesen!
   – Kell az iskolai fényképezőgép?
   – Hozom a sajátomat.
   – Aztán udvariasan viselkedj!
   – Ez alap! De mondja, tanár úr, köszönnöm is kell? 

   80.

   – Beszélnünk kéne, tanár úr. De bizalmasan. Hatszemközt.
   – Tessék.
   – Előbb tessék leülni, nehogy rosszul tessék lenni.
   – Ülök.
   – Tessék megkapaszkodni.
   – Kapaszkodom.
   – Tessék nagy lélegzetet venni.
   – …Jaj!
   – Tessék megígérni, hogy nem tetszik majd haragudni ránk.
   – Hát…
   – És meg tetszik majd bocsátani!
   – Nyögjétek már ki!!!
   – A helyzet az, hogy mindketten… kaptunk… matekból, éppen matekból… egy, khm, egy… ötöst! 

   81.

   – Egy hete naponta hirdetem, hogy az iskolai ünnepségen százszázalékos ünneplőben kell lennetek!
   – Igen, tanár úr, de…
   – Hozz föl valamit a mentségedre, fiam!
   – Csak annyi, tanár úr, hogy…
   – Nálatok így néz ki az ünneplő…?
   – Tanár úr, én…
   – Szürke ing és farmernadrág…?
   – Hát hogy…
   – Még jó, hogy nem tornacipőben jöttél! Azonnal tűnj a szemem elől!
   – De tanár úr! Én koleszos vagyok! Az csak egy emelet, és az ünnepségig még van időm átöltözni… 

   82.

   – Röpdolgozatot írunk! Én mondok tíz címet, ti megnevezitek a szerzőt. Kezdhetem? Iliász. A hangya és a tücsök. Antigoné. Átváltozások. Levél a korinthusiakhoz. Vallomások. Ómagyar Mária-siralom. Isteni színjáték. Egy katonaének. Don Quijote. Kész? Mindenki a magáét javítja, mondom a megoldásokat. Homérosz. Aiszóposz. Szophoklész. Ovidius. Pál apostol. Szent Ágoston. Ismeretlen szerző. Dante. Balassi Bálint. Cervantes. Nulla jó válasz, remélem, senkinek…
   – De… Kettő.
   – Egy jó?
   – Kettő…
   – Kettő?
   – Hét…
   – Három?
   – Hat…
   – Négy?
   – Öt…
   – Öt jó válasz? Innen volna meg a kettes!
   – Egy…
   – Hat jó? Hármasért?
   – Egy…
   – Hét jó? Az a négyes…
   – Egy…
   – Nyolc? Kap itt egyáltalán valaki ötöst?
   – Egy…
   – Kilenc? Netán tízből tíz?
   – …
   – Átlagban tízből három? Ti volnátok az én nagy jövő előtt álló diákjaim? Na, közös terveink összedőltek.